نگاهي به کتابهاي تازه


 






 

کليات
 

* فرهنگ نامه نهادهاي انقلاب اسلامي
مرکز اسناد انقلاب اسلامي، تهران، مرکز اسناد 1387، 412 ص، 2000 نسخه.
نهادهاي انقلابي عبارتند از بنيادها و مؤسساتي که پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي صيانت و پاسداري از آن و ترميم بي توجهي به برخي از مسايل جامعه تشکيل شدند و در پي تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب اسلامي بودند. همه نهادها در يک زمان مشخص تأسيس نشدند، بلکه هر کدام بنا بر ضرورت شروع به فعاليت کردند. اغلب اين نهادها پس از تأسيس زير نظر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران يا مقام معظم رهبري قرار گرفتند و خط مشي آنان توسط آن مقام مشخص مي شد. ولي به مرور زمان و مشخص تر شدن وظايف و مسؤوليت ها، بعضي از اين نهادها در هم يا در ارگان هاي دولتي ادغام شدند. ضرورت تشکيل نهادها عبارتند بودند از:

1- دگرگوني و تحول کيفي در سيستم اداري و حکومتي و تغيير ماهيت همه نهادهاي رژيم پهلوي.
 

2- جبران زوال يا متلاشي شدن برخي نهادهاي رژيم طاغوت.
 

3- رفع نقص موجود در تشکيلات رژيم سابق براي تحقق اهداف انقلاب اسلامي.
 

اين کتاب شرح نود و هفت نهاد انقلاب اسلامي را در بر مي گيرد.
* فرهنگ اصطلاحات حقوق جزا
يعقوب خاوري، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، 1388، 200 ص، 1000 نسخه،
کتاب «فرهنگ اصطلاحات حقوق جزا» از آثاري است که در آن تلاش شده تا اصطلاحات موجود در کتاب هاي حقوق جزاي عربي استخراج و معادل فارسي آن ارائه شود.
نخستين ابزار مورد نياز براي مطالعه و مقايسه نظام حقوقي کشورها، دانستن زبان آنهاست. ليکن آشنايي عمومي با زبان براي استفاده از کتاب هاي علمي کافي نيست زيرا اصطلاحاتي که براي بيان مقاصد يک علم ايجاد مي شود، با زبان عمومي قابل درک و ترجمه نيست. همين امر نگارش فرهنگ هاي تخصصي براي علوم مختلف را ضروري نموده است.
از اين رو مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامي رضوي دست به انتشار «فرهنگ اصطلاحات حقوق جزا» زد و اصطلاحات مربوطه را از متن کتاب هاي حقوقي استخراج و معادل هاي فارسي آنها را مشخص کرده و نتيجه کار را در دو بخش عربي به فارسي و بر عکس تنظيم کرده است.

دين
 

* الگوي مصرف در آموزه هاي اسلامي
جواد ايرواني، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، 1388، 96 ص، 2000 نسخه.
اصلاح الگوي مصرف به اين معني است که منابع و کالاها، به جا و به اندازه لازم به کار رفته و به صورت بهينه و با بيشترين بازدهي مورد استفاده قرار گيرد.
آموزه هاي ديني اسلام، چه در بخش اقتصاد و چه در عرصه اخلاق به اين موضوع توجه ويژه اي کرده است. اصول و معيارها و محدوديت هايي را براي مصرف مشخص کرده که مبتني بر جهان بيني توحيدي و در راستاي نيل به هدف نهايي انسان و تکامل وي، سامان يافته است.
اين کتاب به ارائه و بررسي مقدمات اصول، معيارها و محدوديت هاي مصرف از نگاه قرآن و روايات مي پردازد که در شناسايي الگوي مصرف متناسب با اهداف و جهان بيني اسلام، تأثيرگذار است. ضمن آنکه به پاره اي از راهکارهاي تحقق اين مهم نيز اشاره شده است.
* تعاليم اسلام
سيد محمد حسين طباطبايي، قم، بوستان کتاب، 1387، 380 ص، 2000 نسخه.
تعاليم اسلام، مجموعه قوانين و مقررات فطري است که سعادت دنيا و آخرت بشر را تأمين مي کند. اين تعاليم از جنبه هاي مختلف فلسفي، کلامي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و تربيتي، گوناگون و گسترده است.
اين کتاب دست چيني از موضوعات اسلامي است که به انتخاب و قلم متفکر بزرگ اسلامي، علامه سيد محمد حسين طباطبايي ( 1281-1360) و به کوشش سيد هادي خسروشاهي در سه بخش تنظيم شده است : اعتقادات، اخلاق و احکام. ذيل هر يک از اين بخش ها نيز مطالبي آورده شده است.
در بخش اعتقادات بحث از مبدأ آفرينش و فطري بودن آن به ميان آمده است و در ادامه خداشناسي از نظر قرآن (توحيد)، عدل، نبوت و امامت مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در بخش اخلاق وظايف انسان در برابر خدا، خود و ديگران مورد بررسي قرار گرفته و آخرين بخش با عنوان احکام به بررسي فروع دين پرداخته است.
* مصباح الهدي: به ضميمه اعجاز القرآن
مهدي اصفهاني، قم، بوستان کتاب، 1387، 252ص، 1500 نسخه.
ميرزا مهدي اصفهاني ( 1265- 1325) از دانشوران اسلامي و مؤسس مکتب تفکيک است. او شيوه خاصي در فهم و اثبات اصول دين داشت. مشهور ترين جنبه اش آن است که ما بايد ساحت دين را از قواعد و برداشت هاي فلسفي و کلامي و عرفاني دور کنيم و معارف اسلامي را فقط با تکيه بر آموزه هاي اهل بيت (ع) تبيين کنيم.
وي در اين مسير با تشکيل حلقه هاي درس و بحث، روش خود را ارائه داد و آثاري هم از خود به جاي گذاشت. از جمله : «مصباح الهدي» و «اعجازالقرآن».
اين کتاب، شکل تحقيق شده آن دو اثر توسط حسن جمشيدي براي جهاد دانشگاهي مشهد است که در يک جلد آمده است.

ادبيات
 

* ديوان غزليات سحابي استرآبادي
به کوشش اکبر بهداروند. تهران، زوار، 1387، 602 ص، 1000 نسخه.
در مقدمه ديوان غزليات سحابي استرآبادي به قلم اکبر بهداروند از قول استاد عبدالعلي دست غيب در معرفي سحابي استرآبادي آمده است: «چهار قرن و نيم پيش از اين، شاعري بوده است از اهالي استرآباد به نام سحابي استرآبادي که به گواهي ميرتقي الدين محمد حسين کاشي نويسنده تذکره «خلاصه الاشعار و زبدة الافکار» به واسطه داشتن طبع موزون گام در دايره شعر و شاعري نهاده و به تحصيل اين فن اشتغال ورزيده و پس از توفيق در تحصيل و شعر و شاعري به عراق عرب رفته و در شهر نجف ساکن شده است.»
تقي الدين محمد اوحدي بلياني اصفهاني نويسنده تذکره عرفات العاشقين مي نويسد: لقب سحابي، کمال الدين بوده و گويند زادگاه او شوشتر و اصل او از جرجان بوده است از اين رو به استرآبادي مشهور شده است. اين شاعر صوفي در حدود سال 1001 ه.ق در شهر نجف در گذشته و آرامگاه او نيز در اين شهر است.
نسخه ديوان غزليات سحابي در بخش کتاب هاي خطي استاد محمود فرخ موجود است که در سال 1348 ه.ق در مشهد به چاپ رسيد.
شعر سحابي في مابين عراقي و هندي است و با خواندن آثارش مي شود به بعضي از صناعات ادبي در شعر او پي برد مثلاً صنعت ارسال المثل که در شعر سحابي کاربرد فراواني دارد. مثل اشعار زير:

چه عجب زاهد اگر عشق ندانست که هست
ظلمت و نور يکي ديده ي نابينا را

عاشق از لذات عالم بر فشاند دست را
گرچه شيرين است حلوا، تلخ آيد مست را

خرم از اشک سحابي بود آن کوي بلي
بي نم ابر طراوت نبود بستان را

* داستان ايرج
سيد محمد سعيد مدني، تهران، سعيد مدني، 1388، 168ص، 2200 نسخه.
«داستان ايرج» بازگويي مقطع آغازين شاهنامه از عهد کيومرث تا مرگ فريدون و شروع سلطنت منوچهر است. آغاز حکومت منوچهر را مي توان آغاز دوران پهلواني شاهنامه نام نهاد. از اين دوره به بعد است که طبقه پهلوانان در جامعه جايگاه و کارکردهاي تعريف شده خود را پيدا مي کند.
اين اثر تمامي دوره اول شاهنامه را که به «دوران اساطيري» معروف است در بر مي گيرد و نگاهي است روايت گونه به دوران کيومرث تا پايان دوران فريدون.
اين کتاب با هدف شناخت و شناساندن شاهنامه، به عنوان کتابي پر از مفاهيم اجتماعي، آموزه هاي سياسي و ديني و پيام هاي اخلاقي سامان يافته و از قلمي رسا و آسان براي بيان داستان ها استفاده شده است که هم به جذابيت آن کمک مي کند و هم خواندن و شنيدن آنها را براي همگان سهل مي نمايد.
بازگويي داستان هاي اين بخش از شاهنامه روش نثر صورت گرفته و مصاديقي از ابيات شاهنامه در خلال آنها آمده است. ضمن اين که پديد آورنده اثر در فواصل جملات، خواننده را از بيان نظرات خود بهره مند کرده است. اين کتاب از طريق شماره تلفن 33112200 مي تواند در اختيار علاقه مندان قرار گيرد.
* سپيده سحر
محمود رضويان، تهران، موزه عبرت ايران، 1388، 216ص، 3000 نسخه. مجموعه شعر «سپيده سحر» مشتمل بر اشعار و نغمه هاي زندانيان سياسي در بند ساواک در زمان پهلوي است که پس از طي راهي سي پنج ساله از ميان شکنجه و خون در زندان هاي رژيم ستمشاهي، امروز به دست ما رسيده است.
سرايندگان اين اشعار از خوف رژيم پهلوي امکان اظهار آن را آشکارا نداشته و به صورت اشعاري انقلابي و بدون تخلص در اختيار مبارزان و مجاهدان قرار مي گرفته است.
حاملان اين اشعار آنها را سينه به سينه حفظ و به ديگران منتقل کرده اند و مضامين بسياري از آنها، مونس و همدم شب هاي تاريک سلول ها و شکنجه گاهها و ميادين اعدام طاغوت و رژيم شاه بوده است.
شعر زير نمونه اي از اين سروده هاست.

من اگر برخيزم
تو اگر برخيزي

همه بر مي خيزند
من اگر بنشينم

تو اگر بنشيني
چه کسي برخيزد؟

چه کسي با دشمن بستيزد؟
چه کسي پنجه در پنجه هر روبه در آميزد

از کجا که من و تو
شور يکپارچگي را در شهر

باز برپا نکنم
از کجا که من و تو

مشت رسوايان را وا نکنيم
چه کسي مي گويد

من و تو ما نشويم
خانه اش ويران باد

تو مپندار که خاموشي من
هست برهان فراموشي من

* بيعت زنبق ها
مجيد شاه حسيني، تهران، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، 1387، 32ص، مصور.
«بيعت زنبق ها» داستاني کوتاه با محوريت موضوع بيعت تاريخي همافران با امام خميني (ره) در آستانه انقلاب اسلامي ايران است و در مجموعه کتاب هاي «براي شنيدن» به سفارش شبکه ارائه دهنده محصولات و خدمات فرهنگي، در معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، طراحي و توليد شده است.
مجموعه «براي شنيدن» در جهت ترغيب شهروندان تهراني به مطالعه و ترويج و تقويت ادبيات داستاني بخصوص داستان کوتاه به عنوان يکي از پايه هاي ادبيات، مي کوشد تا با ارائه متن داستان به همراه CD شنيداري آنها در يک بازنويسي نمايشي، اوقات فراغت شهروندان را در فرصت هاي کوتاه سفرهاي شهري و طولاني با يک اثر فرهنگي و عامه پسند، پر نمايد.
 

سياست
 

* مقارنه مشروعيت حاکميت
محمدرضا کريمي والا، قم، بوستان کتاب، 1387، 368ص، 1500 نسخه.
مشروعيت حاکميت، يکي از مهمترين شاخص هاي حکمفرمايي است که در «فلسفه سياسي» جايگاه ويژه اي دارد.
اين کتاب، مشروعيت حاکميت را در اسوه ترين حکومت ديني (حکومت علوي) با ملاک مشروعيت در حکومت هاي غير ديني در مباني معرفت شناختي، هستي شناسي و مناشي ثبوتي و اثباتي و نحو تطبيقي و مقارنه اي در دو بخش مورد تحقيق و مطالعه قرار گرفته است.
بخش اول در چهار فصل مفاهيم و کليات را مورد بررسي قرار مي دهد. فصل اول حاکميت، فصل دوم مشروعيت، فصل سوم حکومت ديني و ضرورت آن و نقد ادله سکولارها و آخرين فصل الگوي حکومت غير ديني را شامل مي شود.
در بخش دوم مباحث تطبيقي، طي چهار فصل مجزا، به بحث و بررسي گذاشته شده است. فصل اول، مقارنه مباني معرفت شناختي مشروعيت در حکومت مردم سالار و حکومت علوي را تبيين مي کند. در فصل دوم مقارنه مباني هستي شناختي مشروعيت در حکومت مردم سالار و حکومت علوي مورد بررسي قرار مي گيرد و فصل سوم به مقارنه مناشي ثبوتي مشروعيت در حکومت مردم سالار و حکومت علوي مي پردازد و آخرين فصل به مقارنه مناشي اثباتي حاکميت در حکومت مردم سالار و حکومت علوي اختصاص يافته است.
* تاريخ آغازين فراماسونري در ايران
يحيي آريا بخشايش، تهران، سوره مهر، 1386، 903 ص، 2500نسخه.
جلد چهارم «تاريخ آغازين فراماسونري در ايران»، اسناد منتشر نشده 41 پرونده لژ بيداري ايران را به عنوان نخستين لژ تشکيلاتي فراماسونري در ايران، از پرونده شماره 81 تا 121، در بر مي گيرد.
به طوري که در مقدمه کتاب اشاره شده است، جلد اول اين مجموعه کليات را توضيح مي دهد و از جلد دوم به بعد معرفي اعضا بر اساس منابع در دسترس اعم از کتاب و نشريات و اسناد بايگاني شده، در اين لژ تدوين شده است. اين اسناد پرونده هايي است که براي هر يک از اعضا در آن زمان تشکيل شده است.
اين مجلد مبين اسنادي است که براي 41 عضو ديگر اين لژ تشکيل شده است و اسامي آنها در فهرست حکيم الملک به عنوان عضو ثابت و رسمي، آمده است.
پيش از گزارش اسناد موجود در هر پرونده، زندگينامه هر يک از دارندگان پرونده به عنوان مقدمه ذکر مي شود. سپس به گزارش اسناد پرداخته، موضوعات مهم و نيازمند توضيح، مورد توجه قرار مي گيرد.
* اورشليم جديد
مايکل کالينز پايپر، ترجمه اسماعيل اسفنديار، تهران، چاپ و انتشارات ارشاد، 1387، 291ص، 1000 نسخه.
«اورشليم جديد» ترجمه کتاب new jerusalem the، تأليف مايکل کالينز پايپر به ترجمه اسماعيل اسفنديار است که درباره ثروت و نفوذ انباشته يهوديان آمريکا نگاشته شده است.
مايکل کالينز منتقد رسانه اي و خبرنگار هفته نامه مستقل آمريکن فري پرس واشنگتن است. او منتقد جدي تمرکز و انباشت قدرت و ثروت در دست معدودي در طبقه حاکم و تسلط آنان بر سرنوشت مردم آمريکا و جهان است.
اين کتاب پاسخگوي خوانندگاني است که به موضوع هاي سياسي- اجتماعي آمريکا علاقه مند هستند و آن را پيگيري مي کنند و ضمن ارائه اطلاعاتي درباره موضوعات فوق، به معرفي تعداد بسياري از افراد، خانواده ها، شرکت ها، گروهها، انجمن ها و... در دو فصل مي پردازد.
فصل اول، دو غول بزرگ رسانه اي: امپراطوري هاي مير، گراهام و نيوهاوس را بررسي مي کند و در فصل دوم، قدرت صهيونيست ها در آمريکاي امروز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. اين اثر توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دست چاپ سپرده شده است.
* خاطرات حاج حسين سليماني از محافظان حضرت امام
رضا شيخ محمدي، تهران؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامي، 1387، 164ص، 2000 نسخه.
آقاي حسين سليماني با حضور در دفتر و بيت حضرت امام (ره) در جماران به عنوان محافظ، ضمن کسب فيض از آن بزرگوار، توفيق خدمت به ايشان را نيز پيدا کرد.
وي که از نزديک در جريان فعاليت هاي کاري و خانوادگي حضرت امام قرار داشت، خاطرات شيريني را از آن دوران نقل کرده است که در دو فصل در اين کتاب گرد آمده است.
در فصل اول با عنوان «در کنار يار» پس از بيان زندگينامه به خاطرات مربوط به امام تا زمان بيماري منجر به فوت ايشان مي پردازد. نحوه آشنايي با امام و چگونگي حضور در جماران و رفتارها و برخوردهاي امام با محافظان و ميهمانان و خانواده و عبادت و تهجد امام و همچنين حکم ارتداد سلمان رشدي و نامه امام به گورباچف و ديدار وزير خارجه وقت شوروي سابق با امام، از جمله خاطرات شيرين اين فصل است.
فصل دوم که «در فراق يار» نام گرفته است، به بيماري امام در سال 1368 که منجر به فوت ايشان شد و همچنين مراحل درمان آن مي پردازد. شب آخر و لحظات واپسين حيات امام در بيمارستان، از جمله خاطرات غمناک آقاي سليماني است که خواننده را در هاله اي از غم و اندوه فرو مي برد.
* جام شکسته
عبدالمجيد معاديخواه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، ج3، 1387، 1000 نسخه.
«جام شکسته» مشتمل بر خاطرات مبارزاتي حجت الاسلام عبدالمجيد معاديخواه از ابتداي سال 52 تا سال 57 است که در يازده فصل سامان يافته است.
فصل اول به موضوع فتنه ها در روند نهضت و پيدايش گروه ضربت و اقدامات ساواک در ايجاد شقاق بين انقلابيون پرداخته است. در فصل دوم، راوي خاطرات نخستين تجربه تبعيد و ماجراها و وقايع خونين آن را ذکر کرده است. فصل سوم به خاطرات مربوط به زنداني و شکنجه شدن راوي، به همراه بررسي شرايط و وضعيت زندان رژيم، اختصاص يافته است. فصل چهارم و پنجم، شامل حوادث و وقايع مربوط به زندان قصر است. فصل ششم مختص به خاطرات زندان اوين و ماجراهاي زندان و زندانيان و شکنجه گردان آنجاست. فصل هفتم ماجراي آزادي راوي از زندان و اطلاعاتي درباره انقلابيوني چون شهيد مطهري، دکتر شريعتي و... است. فصل هشتم را مؤلف به ذکر حوادث وقايعي در مشهد اختصاص داده است. فصل نهم و دهم، در برگيرنده خاطراتي از سيرجان، تبعيدگاه راوي است. فصل يازدهم به ماجرا و حوادث مربوط به انقلابيون و رژيم پهلوي در ماههاي پاياني سال 57 است. نکاتي درباره کميته ضد خرابکاري و ماجراهاي زندان راوي، آزادي وي و موج آزادي زندانيان سياسي حوادث و ماجراهاي مربوط به چگونگي استقبال از حضرت امام (ره)، شوراي انقلاب و نيز حوادث منتهي به پيروزي انقلاب ذکر شده است.

عرفان
 

* امير قافله عشق
همايون همتي، تهران، سوره مهر، 1382، 192ص، 2500 نسخه.
کتاب «امير قافله عشق» مجموعه اي از مقالات، سخنراني ها و مصاحبه هاي همايون همتي در شناخت و شناسايي ابعادي از انديشه و منش حضرت امام خميني (ره) رهبر کبير انقلاب اسلامي است. اين مقالات اصل سخنراني ها يا مصاحبه هاي نگارنده در سمينارها و همايش ها يا مناسبت هاي مختلف در دانشگاهها و مراکز علمي و پژوهشي کشور است که به رشته تحرير درآمده است.برخي از عناوين مقالات عبارتند از:
عرفان حماسي و جامعه گراي امام خميني (ره)، امام خميني و ابن عربي، امام خميني و سياست جهاني عاشورا، امام خميني ميراث دار فتوت حسين (ع)، مقايسه مکتب اخلاق اجتماعي و ديدگاه امام خميني(ره) در باب اخلاق، رهيافت دين شناسي امام خميني (ره)، پيوند فقه و عشق در نگرش عرفاني امام خميني (ره)، آشنايي با مشرب عرفاني امام خميني (ره)، امام خميني (ره) و چالش هاي نظري حکومت ولايي، امام خميني (ره) آينه حماسه عاشورا و امام خميني (ره) و ضرورت تشکيل حکومت اسلامي.
* بهترين دوست من
شيوا نيرومند، تهران، نور نرگس، 1388، 144ص،
کتاب «بهترين دوست من!» کتابي روانشناسي، تربيتي و عرفاني است که در آن روابط والدين با فرزندان از تولد تا مرگ نوشته شده است. اين کتاب که به تأکيد روي جلد آن ما حصل يک تجربه واقعي از يک زندگي است سعي دارد بگويد که روند رشد فرزندان، روندي است که والدين با مرور دوباره زندگي خود مي توانند، سيري در احوال خود نموده و در روال زندگي خويش تجديد نظر کنند. در واقع سيري است در مسير کمال آدمي تا با بازسازي خود نه تنها فرزند خود را به گونه اي درست تربيت نمايد بلکه خود را نيز دريابد و اگر از مسير درست زندگي خويش خارج شده، خود را به آن باز گرداند. روشي است که با آن مي توان خود و خانواده را به آيين عشق مشرف کرده و قدم در مسير سير و سلوک عارفانه گذاشت.

هنر
 

* قاب هاي ماندگار 2
سيد مسعود شجاعي طباطبايي، تهران، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، 1387، 3000 نسخه.
«قاب هاي ماندگار» دومين مجموعه عکس هاي سيد مسعود شجاعي طباطبايي است که به برخي صحنه هاي عمليات کربلاي يک، منطقه مهران اختصاص يافته است.
اين کتاب منعکس کننده معنويت، معصوميت و عرفان حاکم بر نگاه و رفتار رزمندگان در جبهه هاي حق عليه باطل در طول دفاع مقدس است.
افشين علاء در مقدمه اي که بر اين کتاب نوشته، آورده است: اين عکس ها با زبان بي زباني سخن مي گويند و حرف هاي شنيدني بسياري دارند بنابراين حيفم مي آيد که به خنده شيرين آن نوجوان بسيجي که با دست باندپيچي شده به تنه خشک درختي تکيه داده، اشاره نکنم که بيشتر از هر چيز چشم هايش مي خندد، يا صلابت نگاه نوجواني که بر موتور سيکلت، يا روي زمين نشسته است و با آرامش عميق به دور دست چشم مي دوزد... ديگر بماند ماجراي آن دو عزيزي که درست قبل از شهادت، در قاب نگاه دوربين گنجيده اند و هر کدام، قصه اي دارند پر آب چشم، که هرگز نتوانستم شرحي بر آنان بنويسم، غير از همان چيزي که خود شجاعي نقل کرده و مي خوانيد:
شجاعي در کنار هر تصوير شرحي بر عکس دارد که بيانگر خاطره اي از ثبت آن عکس يا اشاره اي به موقعيتي است که موضوع عکس قرار گرفته است.

جغرافي
 

* جغرافيا و استراتژي ملي ايران
معصومه طاهري موسوي، تهران، سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح، 1387، 244ص، 3000 نسخه
کتاب «جغرافيا و استراتژي ملي ايران با تأکيد بر استراتژي سياسي»، تا حدودي وارد مسايل جغرافيايي مي شود که به نوعي با استراتژي سياسي مي تواند ارتباط داشته باشد.آنچه مسلم است موقعيت و ويژگي هاي توپوگرافي، شکل هندسي کشور، موقعيت هاي رياضي و نسبي، شبکه آبها و... از جمله کلياتي طبيعي هستند که مي توانند در چگونگي تدوين استراتژي ملي بالاخص استراتژي هاي سياسي و نظامي به صورت مثبت يا منفي تأثيرگزار باشند.
اين تحقيق در سه فصل به مطالعه روابط فوق مي پردازد. فصل اول به کليات و تعاريف مي پردازد و طي آن جغرافياي ايران از لحاظ طبيعي و انساني مورد بررسي قرار مي گيرد. در فصل دوم، موضوع استراتژي ملي با تأکيد براستراتژي هاي سياسي و نظامي مورد بحث قرار مي گيرد.
فصل سوم، اختصاص به تطبيق داده ها دارد و با توجه به جغرافياي ايران راهکارهاي تدوين استراتژي مطلوب مورد تحليل و بررسي واقع شده است.
در پايان استنتاج و پيشنهادات ارائه شده است به همراه تصاويري از نقشه هايي که بيانگر موقعيت هاي استراتژيک جغرافيايي ايران است.
منبع: نشريه کيهان فرهنگي، شماره272و 273.